EMSOFT - PRZEWODNIK PO STACJACH RADIOWYCH
POWRÓT
POLECAMY
ZOBACZ TEŻ
AKTUALIZACJA

RADIO PLUS


Przeboje z nutą nostalgii

Radio Plus
Radio Plus - słuchaj online
Grupa medialna: Eurozet Sp. z o.o. / Time S.A.
Operator: Radio Plus Polska Sp. z o.o. / Porozumienie Radiowe Plus Sp. z o.o.

Rozpoczęcie emisji: 1992 (1998)
Charakter programu: społeczno-religijny
Format muzyczny: classic hits
Strona internetowa: www.radioplus.pl
Zasięg: sieć rozgłośni lokalnych
Liczba rozgłośni: 18
Liczba stacji nadawczych: 30
Pokrycie ludnościowe: 13,1 mln

ROZGŁOŚNIE



Rozgłośnia Częstotliwości [MHz] Rok przyłączenia | Koncesjonariusz | Uwagi
operator: Radio Plus Polska Centrum Sp. z o.o. (Eurozet)
Radio Plus Warszawa Warszawa 96,5 2008
(1998)
Archidiecezja Warszawska
1994-1998: Radio Józef
2002-2008: Radio Józef
operator: Radio Plus Polska-Zachód Sp. z o.o. (Eurozet)
Radio Plus Gdańsk 101,7 1992 Archidiecezja Gdańska
Radio Plus Bydgoszcz Bydgoszcz 102,6 1998
1997-1998: Radio Św. Wojciech
Inowrocław 91,6
Radio Plus Gniezno Gniezno 89,5 1998 Archidiecezja Gnieźnieńska
1996-1998: Radio Św. Wojciech
Radio Plus Zielona Góra Zielona Góra 91,7 1998 Diecezja Zielonogórsko-Gorzowska
1996-1997: Radio Nadzieja
1997-1998: Kat. R. Zielona Góra
Radio Plus Gorzów Gorzów Wielkopolski 100,7 1998 Diecezja Zielonogórsko-Gorzowska
1992-1998: Radio Gorzów
Słubice 90,6
Radio Plus Głogów Głogów 107,3 1998 Diecezja Zielonogórsko-Gorzowska
1998: Radio Głogów
rozgłośnie franczyzowe (Eurozet)
Radio Plus Radom Radom 90,7 2003 Diecezja Radomska
1993-2003: Katolickie Radio AVE
Końskie 94
Radio Plus Legnica Legnica 92,7 1998 Diecezja Legnicka
1990-1998: Radio Legnica
Jelenia Góra 94,9
Kamienna Góra 93,1
Polkowice 102,6
Świeradów-Zdrój 102,8
operator: Porozumienie Radiowe Plus Sp. z o.o. (Time)
Radio Plus Łódź Łódź 100,4 2010
(1998)
Archidiecezja Łódzka
1994-1998: Radio Emaus
2005-2010: VOX FM Lódź
Radio Plus Kraków Kraków 106,1 2010
(1996)
Archidiecezja Krakowska
1993-1996: Radio Mariackie
2005-2010: VOX FM Kraków
Radio Plus Podhale Rabka 102,7 2010 Archidiecezja Krakowska
(studio w Krakowie)
2010: VOX FM Podhale
Zakopane 107,9
Radio Plus Lublin Lublin 87,9 2017
(1998)
Archidiecezja Lubelska
1994-1998: Kat. Radio Lublin
2005-2017: Radio eR
Radio Plus Olsztyn Olsztyn 88,1 2010 Archidiecezja Warmińska
Radio Plus Koszalin Koszalin 102,6 2010
(2000)
Diecezja Koszalińsko-Kołobrzeska
1994-2000: Katolickie Radio Teraz
2005-2010: VOX FM Koszalin
Kołobrzeg 93,3
Piła 90,3
Słupsk 99,5
Szczecinek 99,8
rozgłośnie franczyzowe (Time)
Radio Plus Szczecin Szczecin 88,9 2010
(1998)
Archidiecezja Szczecińska
1991-1998: Katolickie Radio AS
2005-2010: VOX FM Szczecin
Radio Plus Gryfice Gryfice 90,7 2010
(1998)
Archidiecezja Szczecińska
1996: Radio Fala
1996-1998: Kat. Radio FM Gryfice
2005-2010: VOX FM Gryfice
Radio Plus Lipiany Lipiany 104,3 2010
(1998)
Archidiecezja Szczecińska
1991-1998: Kat. Radio FM Lipiany
2005-2010: VOX FM Lipiany

Mapa zasięgu - Radio Plus

PROGRAM



Radio Plus to sieć rozgłośni diecezjalnych o profilu społeczno-religijnym. Stanowi wspólne przedsięwzięcie grup radiowych Eurozet i Time (występujących w roli producentów programu) oraz podmiotów kościelnych (jako koncesjonariuszy poszczególnych stacji).

Ramówkę Radia Plus tworzą przede wszystkim muzyczno-informacyjne pasma towarzyszące. Audycje słowne to głównie tendencyjna publicystyka o skrajnie konserwatywnym wydźwięku.

Radio Plus prezentuje muzykę w formacie classic hits - na antenie dominują przeboje lat 60., 70. i 80.

AUDYCJE LOKALNE



Programy lokalne nadawane są w ramach wydzielonego pasma (16-20) oraz w krótszych okienkach (pomiędzy godziną 6 a 16). Ich zawartość bywa zróżnicowana w zależności od stacji. Wszystkie rozgłośnie Radia Plus emitują krótkie lokalne serwisy oraz popołudniowy magazyn reporterów.

STRUKTURA



Działalność Radia Plus koncentruje się głównie w dwóch - niezwiązanych kapitałowo - spółkach producenckich: Radio Plus Polska i Porozumienie Radiowe Plus. Spółki te kontrolowane są odpowiednio przez Eurozet (80% udziałów Radia Plus Polska) i Time (51% udziałów Porozumienia Radiowego Plus). Mniejszościowe udziały należą do podmiotów kościelnych.

W strukturach Eurozetu działają ponadto: Spółka Producencka Plus Polska, Radio Plus Polska-Zachód (operator sześciu rozgłośni lokalnych; patrz: tabela) oraz Radio Plus Polska Centrum (operator Radia Plus Warszawa).

HISTORIA



Marka Radio Plus zaistniała w eterze 28 sierpnia 1992 roku. Działalność pod tą nazwą rozpoczęła wówczas archidiecezjalna rozgłośnia w Gdańsku.

Charakterystyczny dla Radia Plus był model programu bliski ofercie stacji komercyjnych. W listopadzie 1996 roku nazwę i format gdańskiej rozgłośni przyjęło również Radio Mariackie z Krakowa. W międzyczasie narodziła się też idea ogólnopolskiej sieci rozgłośni diecezjalnych.

W 1997 roku podmioty kościelne powołały Spółkę Producencką Plus. Miała ona produkować wspólne audycje dla diecezjalnych rozgłośni i dystrybuować je drogą satelitarną. Wkrótce zarejestrowano również Agencję Reklamową Plus, której głównym udziałowcem został Prokom Investments.

W czerwcu 1998 roku nadawanie pod marką Plus rozpoczęły stacje w Warszawie, Szczecinie, Gryficach, Lipianach i Legnicy. Faktyczny start sieci nastąpił jednak we wrześniu. Wtedy też dołączyło do niej czternaście kolejnych rozgłośni: w Bydgoszczy, Gnieźnie, Gorzowie, Zielonej Górze, Głogowie, Płocku, Ciechanowie, Katowicach, Gliwicach, Łodzi, Opolu, Kielcach, Lublinie i na warszawskiej Pradze. Wkrótce nazwę Plus przyjęły również stacje w Elblągu i Tarnowie, a w kolejnych latach w zasięgu sieci znalazły się Łowicz, Białystok, Koszalin, Poznań i Radom.

Zgodnie z założeniami twórców Radio Plus miało stanowić konkurencję dla ogólnopolskich rozgłośni komercyjnych - RMF FM i Radia Zet. Silnie upolityczniony program, tworzony przez środowisko tzw. "pampersów", nie osiągnął jednak oczekiwanej słuchalności. Wkrótce sieć wpadła w finansowe tarapaty, czego symptomem było m.in. zaleganie z wypłatami wynagrodzeń.

W 2002 roku ratowania sieci podjął się nowy inwestor - fundusz Dresdner Kleinwort Capital. Radio Plus stało się rozgłośnią muzyczną w formacie CHR (promowanym hasłem "Twoja nowa muzyka"). Wprowadzone zmiany oprotestowała strona kościelna. W efekcie, w marcu 2003 roku, sieć po raz kolejny zmieniła format, prezentując od tej pory "łagodne przeboje" (format soft AC).

Lata 2001-2005 to czas opuszczania sieci przez kolejne stacje - w tym przede wszystkim obie rozgłośnie warszawskie (ostatecznie dla stolicy pozyskano nową koncesję). Na samodzielną działalność zdecydowały się również stacje w Katowicach, Poznaniu, Ciechanowie, Płocku, Tarnowie, Łowiczu i Lublinie.

Wejście niemieckiego udziałowca nie zakończyło też problemów finansowych sieci - tworzące ją spółki ostatecznie postawiono w stan likwidacji. W 2005 r. nowym producentem programu Plusa, a zarazem właścicielem znaku towarowego, została grupa radiowa Ad.point. Na współpracę z nią zdecydowało się wówczas jedenaście rozgłośni: sześć w ramach spółki operatorskiej Radio Plus Polska-Zachód (patrz: tabela), reszta (Kielce, Radom, Gliwice, Opole, Legnica) na podstawie umów franczyzowych. Osiem pozostałych stacji (w tym warszawska) związało się z Grupą Radiową Time, tworząc nową sieć VOX FM.

W latach 2006-2013 pod marką Plus działała również - należąca do spółki Ad.point - rozgłośnia w Toruniu.

W 2007 roku grupa radiowa Ad.point stała się częścią holdingu Eurozet. Już rok później zasięg Plusa ponownie poszerzył się o Warszawę - współpracę z siecią wznowiło stołeczne Radio Józef.

Zasięg sieci istotnie zwiększył się również dwa lata później, gdy umowę o współpracy podpisały Radio Plus Polska (Eurozet) i Porozumienie Radiowe Plus (Grupa Time). W jej wyniku sieć zyskała dwóch niezwiązanych kapitałowo operatorów. Jednocześnie, we wrześniu 2010 roku, osiem rozgłośni działających pod marką VOX FM ponownie stało się częścią Radia Plus.

W latach 2003-2013 Radio Plus realizowało (z pewnymi modyfikacjami) format soft AC. Szefami muzycznymi sieci byli w tym czasie: David Podhajski, Elwira Kaganowicz oraz (dwukrotnie) Tomasz Kasprzyk.

Istotne zmiany nastąpiły w kwietniu 2013 roku. Produkcję sieciowego programu przejęła wówczas Grupa Time. Radykalnie zmienił się format sieci - od tej pory prezentującej muzykę taneczną. Nowa strategia przełożyła się na dynamiczny wzrost słuchalności, jednocześnie spotykając z krytyką ze strony kościelnej.

W efekcie, w grudniu 2013 roku, format i część zespołu Plusa przejęło Radio VOX FM (przekształcone jednocześnie z warszawskiej stacji lokalnej w rozgłośnię ponadregionalną). Równolegle Radio Plus wprowadziło format classic hits, realizowany wcześniej na antenie VOX FM.

W 2014 roku z sieci wystąpiło kilka rozgłośni powiązanych z nią umowami franczyzowymi - na samodzielną działalność zdecydowały się stacje nadające w Kielcach, Opolu i na Śląsku. Zasięg Radia Plus istotnie poszerzył się trzy lata później, gdy współpracę z siecią wznowiła rozgłośnia z Lublina.

SŁUCHALNOŚĆ



Jak pokazuje badanie Radio Track (Millward Brown), słuchalność Radia Plus utrzymuje się w ostatnim czasie na stabilnym poziomie. W 2016 roku udział sieci w ogólnopolskim rynku radiowym wyniósł 2,1%; w roku wcześniejszym było to 1,9%.

Mapa zasięgu - format classic hits
Porównanie zasięgów sieci reprezentujących format classic hits (bądź zbliżony). Mapa nie uwzględnia Radia Plus Legnica z uwagi na znaczne różnice programowe z resztą sieci.

© Copyright by EMSoft 2003-2017